2011-10-18

Framhjulssläpp

Foto: Peter Hultman



I söndags var det kompscross igen. Formula Petit Ombre skulle köras på Stora Skuggan och jag var hur laddad som helst. Nya tubdäck med godkänd bredd hade lmmats på hjulen efter att ha punkat dom jag hade tidgare. Av nån anledning har man bestämt att crossdäcken inte får vara bredare än 33 mm. Mina gamla var 34.

En milimeter hit eller dit kan betyda fusk och avstängning. Ibland undrar man vad tomtarna på cykelförundet ägnar sig åt förutom att försöka skrämma bort folk från cykelsporten...

Hursom vad det en finfin dag med några plusgrader och solsken. Tror vi var ca 35 kompisar som körde loppet.

I sann crossandra drogs tempot upp infernaliskt direkt med starten och vi glada amatörer fick trampa på bäst vi kunde och hoppades på att inte bli varvade allt förtidigt.

Det kändes okej men på andra eller tredje varvet tappade jag fästet med framdäcket i en gruskurva. Så kan det gå. Sen tappade jag mobilen i kaninhindren och blev tvungen att köra tillbaka och fisk upp den. AK är hemma och är supergravid så det var inte snack om att inte ta telefonsamtal under ett cykellopp.

Fasen vad kul det är med cyclocross! Det är stenhård cykling, men det är över på 45 minuter så det är bara att bita ihop och köra med Tjurn. Nu blir det kurvträning framöver. Och 100pushup igen så man orkar trycka ner framhjulen för fäste. :-)

Inga kommentarer: